Тут ми розглянемо три основних типи ящиків, використовуваних у сабвуферах (як в тім й в інших АС). Але для початку небагато про призначення й функцію якого б тj не було ящика. Акустична головка випромінює звук не тільки "вперед" але й назад, при цьому фронтальні й тиловаі звукові хвилі протилежні по фазі. У зв'язку із цим, існує термін "акустичне замикання" при якому хвилі по обидва боки дифузора складаються й(якщо вони протилежні по фазі) гасять один одного. У цьому випадку в ідеалі ви взагалі нічого не почуєте, на практиці ж звук буде, але дуже далеким від оригіналу. Ящик аккустичної системи, дозволяє це замикання ліквідувати й додати звуку необхідні характеристики по потужності й частоті. Існує три типи акустичного оформлення:
А саме - це Закритий ящик, Фазоінвертор і Бандпасс...Зупинимось на них небагато докладніше.
Закритий корпус ( ЗЯ) - closed box
Це найбільш простий у виготовленні тип акустичного оформлення АС. Коливання в такому ящику перебувають у закритому об'ємі й в остаточному підсумку гасяться. Але оскільки звукова хвиля це енергія, то загасаючи вона перетворюються в тепло. І хоча кількість цього тепла невелика воно все ж таки здійснює вплив на характеристики акустичної системи. (теплішаючи повітря розширюється й підвищує твердість системи). Для запобігання цього ефекту ЗЯ заповнюють зсередини звуковбирним матеріалом, що, поглинаючи звук поглинає й тепло. Підвищення температури повітря стає набагато менше й динаміку "здається" що за ним істотно більший об'єм чим насправді. На практиці таким способом вдається домогтися збільшення "акустичного" об'єму ящика в порівнянні з геометричним на 15-20%.
При всій простоті цієї конструкції вона має багато переваг. По-перше, простота розрахунку характеристик. Тут є всього один параметр -об'єм. По-друге, у всьому діапазоні частот коливання дифузора стримуються пружною реакцією повітряного об'єма. Це істотно знижує ймовірність перевантаження динаміка і його механічних ушкоджень. Не знаю, наскільки втішливо це звучить, але в запеклих аматорів баса динаміки в закритих ящиках, буває, горять, але практично ніколи не "випльовуваются". По-третє, при грамотному виборі параметрів голівки й обсягу для неї закритий ящик не має собі рівних в області імпульсних характеристик, значною мірою визначальне суб'єктивне сприйняття басових нот.
Природне запитанння тепер - так у чому ж підступ? Якщо все так добре, навіщо потрібні всі інші типи акустичного оформлення? Підступ один єдиний. К.П.П. У закритого ящика вн найменший у порівнянні з будь-яким іншим типом акустичного оформлення. При цьому чим менше нам вдсться зробити об'єм ящика, при збереженні того ж робочого частотного діапазону, тим менше буде його ефективність. Немає більше ненаситної тварини в змісті підводимої потужності, чим закритий ящик малого об'єму, тому-що динаміки в них, як і було сказано, хоч і не "випльовуються", але горять нерідко.
Фазоінвертор (ФІ) - vented box
Наступний по поширеності тип акустичного оформлення. ФІ більше гуманний стосовно випромінювання тилової сторони дифузора. У фазоінверторі частина енергії, що у закритому ящику "ставиться до стінки" використовується в мирних цілях. Для цього внутрішній об'єм ящика з'єднується з навколишнім простором тунелем, що містить у собі деяку масу повітря. Величина цієї маси вибирається таким чином, щоб, у сполученні з пружністю повітря всередині ящика створити другу коливальну систему, що одержує енергію від тильної сторони дифузора й випромінюючу її куди потрібно й у фазі у випромінюванням дифузора. Такий ефект досягається в не дуже широкому діапазоні частот, від однієї до двох октав, але в його межах к.п.д. істотно зростає.
Крім більше високого к.п.д. фазоінвертор володіє ще одним найважливішим достоїнством - поблизу частоти настроювання значно зменшується амплітуда коливань дифузора. Це може на перший погляд здатися парадоксом - як наявність здоровенної діри в корпусі гучномовця може стримати рух дифузора, але проте це - факт життя. У своєму робочому діапазоні фазоінвертор створює для динаміка зовсім тепличні умови, причому точно на частоті настроювання амплітуда коливань мінімальна, а більша частина звуку випромінюється тунелем. Припустима підводима потужність тут максимальна, аспотворення, внесені динаміком - навпаки, мінімальні.